Hoppa till innehåll

Praktiskt kring övergången till HSB från den 1 januari

Den 1 januari 2022 byter föreningen förvaltare till HSB, gällande både den tekniska och ekonomiska förvaltningen.

Avier för avgiftsinbetalning har skickats ut till samtliga medlemmar och hyresgäster den 16 december. Om det ändå skulle visa sig att någon saknar avier kan man som boende eller lokalhyresgäst höra av sig till HSB Kund och Medlemsservice och få avikopior skickade till sig. Kund och Medlemsservice når man på 010-442 11 00 eller service.stockholm@hsb.se.

Här når du portalen Mitt HSB.

Autogiro kan anslutas från och med nästa kvartal, vilket innebär att de tre första avierna måste betalas manuellt. Så här gör du för att ansöka om autogiro.

  1. Logga in på din internetbank
  2. Leta upp fliken för autogiro
  3. Sedan söker du på ”HSB Stockholm Brf”. För att HSB Stockholm ska kunna identifiera dig skriver du ditt personnummer (ÅÅÅÅMMDDXXXX) som betalarnummer.

Ditt autogiro kommer att starta när HSB fått ett godkännande från din bank. När HSB mottagit godkännandet kommer det att börja gälla från och med nästa kvartals avisering, vilket vanligtvis sker cirka en vecka in i månaderna mars, juni, september och december.

Du kan på egen hand se när ditt autogiro blivit godkänt och aktiverat hos HSB i din internetbank. Du kan också titta på dina avier under ”Meddelande” eller vid beloppet på specifikationen där det står att beloppet kommer dras via autogiro. Avispecifikationen hittar du på Mitt HSB under fliken ”min bostad”.

I dagarna lappas trapphusen med kontaktinformation gällande bland annat felanmälan. Information om övergången har även lämnats i våra brevinkast. Hemsidan kommer att uppdateras övergripande runt nyår.

Styrelsen