Då det förekommit frågor kring det brev som Ownit skickat ut avseende uppsägningen av vårt bredbandsavtal, önskar styrelsen härigenom förklara bakgrunden av bytet av internetleverantör lite närmare.
I slutet av 2014 tecknade föreningen avtal om kollektiv bredbandsanslutning på 100 Mbit/s per lägenhet med Ownit. Avtalet var ett s.k. kollektivt anslutande, vilket innebar att samtliga föreningens lägenheter anslöts till bredbandet, och att avgiften på 69 kr/mån adderades som ett obligatoriskt tillägg på våra månadsavgifter. I och med detta kan därför bredbandet sägas ingå i månadsavgiften. Avtalet med Ownit skrevs på 4 år.
Nu har dessa 4 år passerat och avtalet med Ownit löper ut varför någonting behövde göras för att fortsatt behålla en bredbandsanslutning:
- Att förlänga avtalet med Ownit (med 12 månader i taget)Uppgradera bredbandet till 1000 Mbis/s, fortsatt från Ownit, för en högre månadsavgift
- Undersöka andra internetleverantörer
- Hitta en leverantör som tillhandahåller 100 Mbit/s billigare
- Hitta en leverantör som tillhandahåller en högre hastighet till samma pris
Det visade sig snabbt att 69 kr/mån för 100 Mbit/s är ett mycket bra pris, och ingen leverantör hittades som kunde erbjuda ett lägre pris. Dock inkom en annan leverantör, Bahnhof, med en offert som erbjöd 1000 Mbit/s för samma pris. Dvs. vi erhåller en 10 gånger högre hastighet, men till samma pris.
Återstod således att välja mellan 100 Mbit/s för 69 kr från Ownit eller 1000 Mbit/s för 69 kr från Bahnhof, och i detta val antog styrelsen att en majoritet av medlemmarna skulle tycka att erbjudandet från Bahnhof var bättre, varför detta valdes.
Styrelsen säger inte upp fungerande eller löpande avtal som fungerar bra. I detta fall var det ett avtal som löpte ut och därför behövde ersättas med ett nytt. I detta arbete är styrelsens målsättningen att göra en så bra affär som möjligt, dvs. antingen erhålla samma tjänst billigare, eller att erhålla en bättre tjänst för samma pris. I detta fall blev det resultatet det senare.
Styrelsen förstår att detta kommer innebära olägenheter för de medlemmar som nyttjar e-postadresser eller andra tjänster knutna till Ownit. Samtidigt är det naturligt att konkurrensutsätta tjänster och leverantörer med jämna mellanrum, varför förhoppningen är att även ni som nu tvingas göra förändringar i tillköpta tjänster kommer landa i bättre affärer i slutändan.
Sammantaget är det styrelsen uppfattningen att ett bredband med 1000 Mbit/s för 69 kr/mån är en bättre affär för oss i föreningen jämfört med 100 Mbit/s för 69 kr/mån, och det är styrelsens uppfattning att en majoritet av oss i föreningen tycker så.
Styrelsen vill även passa på att be lite om ursäkt för den förvirring som brevet från Ownit skapat. Styrelsen var omedveten om att detta brev skulle delas ut. Men med denna bakgrundsinfo, den tidigare infon på hemsidan samt välkomstbrevet från Bahnhof hoppas nu styrelsen att denna förvirring lagt sig.
Vi kommer inte stå utan bredband, utan istället erhålla ett snabbare för samma pris. Just kring bytet den 12 december kommer säkerligen störningar uppstå, men alla inblandade parter (Ownit, Bahnhof och styrelsen) kommer göra allt för att dessa störningar ska bli så små som möjligt.
Under veckan kommer även ett välkomstbrev från Bahnhof att delas ut till alla lägenheter.
Mvh
Styrelsen