Ownit driftsätter bredband fr.o.m. 10 december

Ownit driftsätter bredband fr.o.m. 10 december

Fr.o.m. 10 december upphör Bredbandsbolagets tjänster och Ownits tjänster driftsätts.

Under nästa vecka (v.48) kommer alla medlemmar att få brev ifrån Ownit om detta.

För frågor kontakta Michael Nyberg på Ownit 08 525 073 00

39 comments

  1. För er som fått hem ett brev från Bredbandsbolaget och endast har en fiberkonverterare vid proppskåpet; ni behöver _inte_ skicka in denna enligt utsago från Bredbandsbolagets kundservice.

    Fiberkonverteraren definieras tydligen inte som ”lånad utrustning”.

    För er med modem och dylik utrusning gäller andra direktiv (brevet).

  2. Hej Frans,

    Känns som informationen kring nya leverantörer av såväl bredband som tv är bristfällig. Exempelvis vad kommer kostnaden bli för nya utrustning såsom nätdelare, tv-boxer etc. Någon från föreningen bör nog klargöra detta lite!

    /Viktor

    1. Hej Viktor,

      Jag är benägen att hålla med. Då jag endast nyttjar bredbandet, blir omställningen för egen del väldigt enkel. Men för de som ska ha IPTV samt IP-telefoni, blir ju det hela mer komplicerat.

      För att klargöra: jag sitter inte i styrelsen och är inte på något sätt involverad i detta projekt. Ville bara underlätta både för oss medlemmar samt för styrelsen med det lilla jag kunde bidra med. :-)

    2. Hej Viktor!

      I den information som du fått från Ownit står att tjänstefördelaren kostar 699 kr första året (därefter 899 kr). Den behövs för IP-telefoni och eller IP-TV, men inte för bredbandet.

      Kostnaden har varit känd sedan info gick ut under våren inför beslutet på årsstämman.

      Föreningen har tecknat avtal om kollektivt bredband och IP-telefoni. Önskas andra tjänster av Ownit ombeds man ta kontakt med dem direkt.

      MVH

      Styrelsen för BRF Fredhäll

  3. Hej!
    Jag installerade bredband i somras från Bredbandsbolaget, har en router men har INTE fått brev från Bredbandsbolaget. Fick dessutom info från Ownit att bredbandet från dem börjar gälla efter nyår, så jag skulle betala BB tom december.
    Vad gäller? Ska jag göra något aktivt själv?
    Caroline

  4. Är det någon mer än jag som har problemet att Ownit installerar mitt nya bredband en dag efter (11:e) att Bredbandsbolagets tjänster upphör?

    Extremt frustrerande…

  5. Är någon intresserad av att berätta hur jag kommer igång med ownit.. Jag har inget ingen internetkontakt i min lägenhet förutom i fiberdosan vid lägenhetsdörren som tillhör Bredbandsbolaget. Den fungerar självklart inte nu så det vore tacksamt att veta hur det är tänkt att detta ska fungera. Breven från ownit säger att det inte krävs någon handpåläggning så kan någon uppdatera mig?

    1. hade bbb innan så jag hade fiberkonverterare i lgh. min lyste enbart power (längst till höger) på när jag kom hem. vid 20 tiden så blinkade mittersta dioden, provade att koppla in dator och fick kontakt, vart hänvisad till portal.ownit.se för att aktivera bredbandet, 10 min senare så funkade det att använda

  6. Här funkar det nu. Måste aktivera på http://portal.ownit.se och sedan starta om diverse boxar. Jag gjorde alla (fiberkonverter, routern och datorn strömlösa och vid uppstart fungerade det.
    För oss som vill titta på IPTV blir det en ny box att investera i förmodar jag eftersom den gamla var kopplad till Bredbandsbolaget.

  7. Fungerar tyvärr heller inte här. Första intrycket blir ju lite fläckat 😉 Kundtjänsten visste i alla fall direkt vad de skulle svara så fort man sade ”Fredhäll”. De jobbar på det, helt enkelt.

  8. Fortfarande inget Internet trots att Ownit lovade att det skulle vara på plats senast 15:00 idag. Hela leveransen är kaos och informationen är knapp.

    Uselt är bara förnamnet.

    1. Någon som vet om det skall funka med den vanliga Ericsson-trancievern, eller om den måste bytas ut innan det börjar funka? Jag har fått att de skall komma hit den femtonde, vilket känns som en lite seg väntan.

      Jag får det inte att funka som det är nu, iaf.

  9. Har varit i kontakt med Ownits kundtjänst idag (den 11) och de angav att det var mer komplicerat än vad man trodde att koppla om alltihop. Bedömningen innan lunch var att det skulle vara klart på eftermiddagen men nu är kl sju och jag har fortfarande inte något bredband…någon som fått det att lira?

  10. Fungerar fortfarande inte. Jag har varit i kontakt med dem vid flera tillfällen och det svar jag får är att de inte hinner med så många lägenheter på så kort tid. Hoppas innerligt att det kommer igång idag!

  11. Har nu pratat med Ownits support 3 dagar i streck. Senaste budet efter 30 minuters samtal var att de ”förhoppningsvis” skulle bli klara med ”det mesta” idag fredag eller på måndag. De kunde inte heller säga när teknikerna skulle knacka på dörren eller vilken dag. De som är på jobbet på vardagar och inte kan vara hemma flera arbetsdagar får alltså vänta till på tisdag-onsdag och då hoppas på att Ownit kunde skicka en teknicker. Tycker att det är riktigt dåligt att det ska behöva ta en hel vecka att få tillgång till bredband.

  12. Funkar fortfarande inte på Vitalisvägen 7.
    Enligt Ownit måste tekniker komma till lägenheten , jag är dock på jobbet som alla andra antar jag.. teknikerna jobbar inte helg ..
    Vet inte riktigt hur dom tänkte lösa detta..
    Någon på Vitalisvägen 7 som får det att fungera ???

  13. Tycker att detta är katastrof ifrån Ownit. 48 timmar har passerats sedan länge och det finns ingen som helst information ifrån Ownit publicerad rörande vad som händer och när saker kan tänkas fungera. Deras support svarar inte på mail och ringer inte tillbaka, lyckas man få tag på dem via telefon så säger de endast att det kommer att vara löst inom några få timmar men det har gått betydligt mer än så nu! Har aldrig haft några problem så länge jag hade BBB så är mycket besviken över bytet just nu :(

  14. Ja, det fungerar inte här heller och såvitt jag sett springer det runt några killar som följer en felanmälningslista. Någon som vet om de fortsätter i helgen om de inte hinner klart idag?

  15. De har uppenbarligen underskattat komplexiteten i vad de ska göra, men då får man jobba hårdare och längre. Sätta in extra personal. Be om ursäkt. Ge en realistisk tidplan.

    Inte ta helg och fortsätta i samma långsamma tempo nästa vecka.

    Det känns som att de utnyttjar situationen. Vi betalar ju via avgift till föreningen oavsett.

    Riktigt dålig start för Ownit!

  16. Jag har varit i kontakt med ownit support vid väldigt många tillfällen. Dom kan i princip inte svara på någonting. Inte heller på frågor om ersättning för uteblivna tjänster som jag betalar för eller för mobil surf som man tvingas använda upp.
    Jag har anmält ärendet till ARN och skrivit til Maria Croft på DN som brukar skriva trevliga inlägg om slarviga bredbandsleverantörer.

Kommentera